Po drugie, uproszczenie to nie musi być skorelowane z płytkością przeżycia, które utwór ze sobą niesie. Uproszczenie schematu, uproszczenie ujęcia może być tak samo wartościowym środkiem literackim, jak każdy inny; zależy co się z tym dzieje w utworze, czemu to służy.Status literatury dla dzieci i młodzieży jest — zwłaszcza w odczuciu potocznym — dwuznaczny. Wynika to z bliskich koligacji owej dziedziny z pedagogiką i psychologią oraz z kulturą masową Wyrosła oma bowiem z inspiracji pedagogicznych i stosunkowo długo, gdyż przez cały wiek XVIII i XIX, uznawano dydaktyzm za jej funkcję prymarną i wyróżniającą. Stopniowo jednak zaczęła narastać świadomość „literackości” piśmiennictwa dla młodych odbiorców, zaczęto dostrzegać jego nowe, pozady- daktyczne funkcje: estetyczną, ludyczną i kompensacyjną.Wprawdzie do przeszłości należy traktowanie literatury dla dzieci i młodzieży w sposób wyłącznie instrumentalny, jako narzędzia pedagogicznego oddziaływania, to relikty takiego pojmowania przetrwały do dziś. Stale też powracają pytania o jej miejsce w kulturze, o jej wyznaczniki i kryteria oceny. Dawny dylemat „pedagogika czy literatura” zastąpiony został nowymi wątpliwościami: „równouprawnienie czy specyfika”, „literatura wysoka czy niska”.
Losowe wpisy:
Rodzaje i hierarchia aktów normatywnych
W Polsce akty prawne można podzielić na dwie grupy:
akty normatywne — mają one charakter ogólny i abstrakcyjny i są źródłami prawa, np. ustawa, czy...
Sąsiedzi i płoty
,,Mam problemy z sąsiadem, który straszliwie marudzi w sprawie płotu, którym chcę rozgrodzić nasze posesje. Czy są jakieś ustalenia prawne dotyczące płotów?”
Marian z Trzebnicy
Nie...