Antynomię dzieci—dorośli konstytutywną dla programowych dzieł pedagogicznych w twórczości literackiej zastępuje przeciwstawienie samotne dziecko—rzeczywistość społeczna. W ten sposób problem rozważany przez pedagogikę jako zagadnienie ogólnej teorii wychowania tu uzyskuje wymiar indywidualny i znamię literackości.Kim zatem jest bohater literackich utworów Korczaka? Przede wszystkim — to dziecko wrażliwe, o nadzwyczaj subtelnej strukturze psychicznej. Ta cecha osobowości niejednokrotnie staje się przyczyną bolesnych zgrzytów w zetknięciu z rzeczywistością zewnętrzną. „Źle człowiekowi, który zbyt mocno czuje” — wyznaje bohater Kiedy znów będę mały — „Najgorzej się dzieje dziecku wrażliwemu. Niewinne a cierpi […] Wrażliwy boi się, żyje w ciągłym strachu. Jak zając”. Wrażliwość Korczakowskich bohaterów stanowi przeciwieństwo egotyzmu. Wyraża się w stałej gotowości współczucia z tymi wszystkimi, którzy cierpią — skrzywdzonymi ludźmi, bezdomnymi zwierzętami, a nawet bohaterami szkolnych czytanek. „Bo my, dzieci, wiele mamy cierpień, że kogoś żal, że komuś źle się dzieje”. Są samotnikami z wyboru.
Losowe wpisy:
UCZESTNIK ZDARZEŃ
Dziecko staje się „uczestnikiem” opisywanych zdarzeń realizując w ten sposób przekonanie, że człowiek jest ośrodkiem i celem świata, bo świat przedstawiony „dostosowuje się” do...
Gałęzie prawa
Prawo państwowe (konstytucyjne) — obejmuje zespół norm prawnych dotyczących zasad ustroju politycznego i społeczno—gospodarczego państwa. Normy prawa państwowego regulują podstawowe prawa i obowiązki obywatelskie,...