Po drugie, uproszczenie to nie musi być skorelowane z płytkością przeżycia, które utwór ze sobą niesie. Uproszczenie schematu, uproszczenie ujęcia może być tak samo wartościowym środkiem literackim, jak każdy inny; zależy co się z tym dzieje w utworze, czemu to służy.Status literatury dla dzieci i młodzieży jest — zwłaszcza w odczuciu potocznym — dwuznaczny. Wynika to z bliskich koligacji owej dziedziny z pedagogiką i psychologią oraz z kulturą masową Wyrosła oma bowiem z inspiracji pedagogicznych i stosunkowo długo, gdyż przez cały wiek XVIII i XIX, uznawano dydaktyzm za jej funkcję prymarną i wyróżniającą. Stopniowo jednak zaczęła narastać świadomość „literackości” piśmiennictwa dla młodych odbiorców, zaczęto dostrzegać jego nowe, pozady- daktyczne funkcje: estetyczną, ludyczną i kompensacyjną.Wprawdzie do przeszłości należy traktowanie literatury dla dzieci i młodzieży w sposób wyłącznie instrumentalny, jako narzędzia pedagogicznego oddziaływania, to relikty takiego pojmowania przetrwały do dziś. Stale też powracają pytania o jej miejsce w kulturze, o jej wyznaczniki i kryteria oceny. Dawny dylemat „pedagogika czy literatura” zastąpiony został nowymi wątpliwościami: „równouprawnienie czy specyfika”, „literatura wysoka czy niska”.
Losowe wpisy:
ZMIANY W ODBIORZE
Oczywiście, niekoniecznie trzeba to wiązać ze zmianami w sytuacji odbioru, może być to bowiem błąd instytucji wydawniczych, programów szkolnych lub efektem braku autorskiego rozeznania,...
NARODZINY NOWEJ POSTAWY WOBEC DZIECKA
Dla odkrycia dziecka i dzieciństwa, jakie dokonało się w romantycznej literaturze, przełomowe znaczenie miała teoria Rousseau i Schillera, która była pogłosem przemian i propozycji,...