Jerzy Cieślikowski zaproponował dla literatury dla dzieci i młodzieży określenie: „literatura czwarta”,zastrzegając się, że nie ma ono charakteru kwalifikującego, tym bardziej zaś — pejoratywnego” . Miało ono podkreślać au- tonomiczność owej literatury, wynikającą z faktu „posiadania przez nią swoistej poetyki immanentnej” oraz „własnej i pełnej struktury społecznej i instytucjonalnej” .Zgadzając się na status autonomiczności literatury dla dzieci i młodzieży w obrębie literatury ogólnej, należy zastrzec, iż o owym statusie nie decyduje prymat funkcji dydaktycznej czy jakiejkolwiek innej, gdyż żadna z funkcji realizowanych w twórczości dla tej grupy odbiorców nie jest jej funkcją swoistą iwyłączną. Nie można też, jak sądzimy, wiązać specyfiki owej dziedziny piśmiennictwa z odrębną strukturą społeczną i instytucjonalną, ponieważ nie funkcjonuje ona poza normalnymi instytucjami życia literackiego, chociaż są oczywiście autorzy czy krytycy specjalizujący się niejako w owej dziedzinie, bywają też wydawnictwa nastawione głównie na produkcję książek dla dzieci.
Losowe wpisy:
Sprzątanie biur Warszawa – jakie korzyści może przynieść Twojej firmie?
Dlaczego warto zainwestować w sprzątanie biur?
Każdy właściciel firmy wie, jak ważne jest utrzymanie czystości w miejscu pracy. Czyste biuro to nie tylko kwestia estetyki,...
Prawo materialne i formalne (procesowe)
Obok istniejącego podziału wszystkich norm prawnych na gałęzie prawa istnieje jeszcze inny podział, który pozwala na wyodrębnienie prawa materialnego i prawa formalnego /procesowego/. Prawo...