Wartość źródłową mają według Kmity oceny krytycznoliterackie nie tylko jako tak zwane „świadectwa”, a więc nie wyłącznie ze względu na to co „komunikują , ale też jako „pozostałości”, czyli „oznaki (humanistyczne) pewnych, nie komunikowanych przez nie intencjonalnie stanów rzeczy . Warto zatem spojrzeć na krytykę literacką jako na świadectwo symptom („pozostałości”) charakterystycznych norm wartościowania literatury dla dzieci i młodzieży, a więc na świadectwo i symptom miejsca, jakie ta literatura zajmuje w świadomości literackiej.Próba taka będzie, jak się wydaje, interesująca w odniesieniu do dwudziestolecia międzywojennego, stanowiącego najbliższe zaplecze tradycji dla współczesności. Nie będzie tu chodzić o dokładną i wyczerpującą analizę zawartości konkretnych wypowiedzi krytycznych, lecz o przedstawienie sytuacji wynikającej z samego faktu ich występowania. W polu uwagi znajdzie się przede wszystkim „strategiczny” aspekt krytyki, czyli krytyka pojmowana jako czynnik regulujący społeczne obiegi utworów dla dzieci i młodzieży i procesy komunikacji literackiej.
Losowe wpisy:
Czy można wejść na działkę sąsiada?
,,Wkrótce będę budował dom. Nie wykluczam, że będę musiał w pewnym momencie mieć dojście do budowy od strony posesji sąsiada, która jest ogrodzona, ale...
WIEK MŁODEGO CZYTELNIKA
Badanie oswajania wymaga odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego coś pojawiło się w utworze i w takim właśnie kształcie?”. W przypadku literatury dziecięcej odpowiedź musi brzmieć:...