Badanie oswajania wymaga odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego coś pojawiło się w utworze i w takim właśnie kształcie?”. W przypadku literatury dziecięcej odpowiedź musi brzmieć: „Ze względu na młodego czytelnika i jego uwarunkowania, ze względu na konieczność oswojenia dla niego świata „dorosłego” lub jakiejś innej obcej mu rzeczywistości, oswojenia zgodnego z zadaniami wychowawczymi i dydaktycznymi, a często służącego ich realizacji”. Nie wyklucza to, rzecz jasna, jak to już wskazywano, innego jeszcze sfunkcjonalizowania.Adaptacje stanowią przykład „interwencyjnej” zmiany adresu. Historia literatury, historia jej recepcji jest jednak bogata i w całkiem naturalne przeadresowania, będące efektem zmiany warunków odbioru, zmian wśród dziecięcej publiczności czytającej. Najczęściej tego typu przeadresowanie jest związane z faktem, że utwór pierwotnie „dorosły” zaczyna funkcjonować jako utwór dziecięcy. Zmiany zakresu wykształcenia, poziomu intelektualnego, zainteresowań, orientacji kultury dziecięcej powodują, że dzieło w sposób naturalny „przylegać” zaczyna do rzeczywistości doświadczenia dziecięcego, jest przez dzieci rozumiane i akceptowane, choć z pewnością inaczej niż miało to miejsce w podstawowym i pierwotnym dla niego układzie komunikacyjnym.
Losowe wpisy:
Prawo miejscowe
Przedstawicielem rządu w każdym województwie jest wojewoda, który na terenie województwa sprawuje władzę wykonawczą. Na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie o terenowych organach rządowej...
ZBLIŻONE KATEGORIE
Zbliżyliśmy się poprzez kategorię oswojenia do coraz częściej badanego zderzenia w literaturze dziecięcej dwu opcji, dwu światów: „dorosłego” i dziecięcego, zderzenia koniecznego dla zaistnienia...