Oswojenia wykorzystują podobieństwa i różnice pomiędzy światem dorosłych i światem dzieci. Wskazanie różnic jest konieczne ze względu na możliwość niewłaściwych analogizacji, możliwość niewłaściwego dostosowywania świata przedstawianego do reguł rzeczywistości dziecięcej i zakresu posiadanej wiedzy. Wydobywanie podobieństw z kolei jest konieczne w celu zaistnienia porozumienia, w celu stworzenia „przejść” pomiędzy oboma światami. Równocześnie w zabiegach oswajających zawarty musi być składnik swoistego „uproszczę- nia”, adekwatnego do możliwości percepcyjnych, oraz nasycenia treściami emocjonalnymi bliskimi dzieciom. Wszystko to uświadamia, jak trudną i odpowiedzialną — pomiędzy scyllą „kretynizacji” odbiorcy a charybdą nadmiernego utrudnienia komunikatu — sztuką jest wartościowe pisarstwo dla dzieci, a przecież dochodzą tu jeszcze wspomniane zadania związane z rozszerzaniem wartości świata „dorosłego”.
Losowe wpisy:
Rodzaje i hierarchia aktów normatywnych
W Polsce akty prawne można podzielić na dwie grupy:
akty normatywne — mają one charakter ogólny i abstrakcyjny i są źródłami prawa, np. ustawa, czy...
Pojęcie systemu prawa
Normy prawne nie mogą stanowić luźnego, nie powiązanego ze sobą zespołu norm — lecz muszą tworzyć pewien system. Na system, także system prawa, składają...