Nie ulega wątpliwości, że w gatunkach wyżej wskazanych konieczne są zabiegi oswajające genetycznie dwustopniowe czy dwu- aspektowane, z jednej strony „przekładające” tę odmienną rzeczywistość, odmienną od świata zarówno dorosłych, jak i dzieci, z drugiej — dostosowujące wypowiedź i świat przez nią kreowany do dziecięcego odbiorcy. Podstawą oswojeń w takich gatunkach nie może już być, jak poprzednio, wspólnota kulturowa, bo właśnie ona jest tu zakwestionowana, lecz jedynie wspólna struktura świata, wspólnota wizji natury świata i człowieka. Zabiegi oswajające ze względu na dzieci są tu powiązane z oswojeniami występującymi w literaturze „dorosłej”; innymi słowy — oswojenia właściwe literaturze „dorosłej”, motywowane „dorosłą” perspektywą, są dodatkowo warunkowane przez odbiorcę dziecięcego. Rozważane w niniejszym tekście zagadnienie oswajania, bą dące w gruncie rzeczy zagadnieniem społecznych, kulturowych, oświatowych, psychologicznych, historycznych, przestrzennych itp. uwarunkowań kształtu literatury dziecięcej, uwarunkowań tkwiących w odbiorcy dziecięcym i jego sytuacji — wiąże się z kwestią istnienia tej literatury w czasie. Wskazać tu trzeba na dwa najczęstsze przypadki: dezaktualizację i zmianę adresu.
Losowe wpisy:
Właściciel odpowiada za psa
,,Byliśmy na spacerze w lesie. Na naszej drodze pojawiły się dwa psy, bez kagańców. Zatrzymaliśmy się – przyznam – wystraszeni, bo psy podbiegły do...
ODDZIAŁYWANIE KRYTYKI
Rozumie się przez to analizę krytycznoliterackich wypowiedzi dotyczących literatury dla młodych odbiorców pod kątem ich zasobu i zasięgu oraz ich społecznego funkcjonowania. Na tej...