Jednym z głównych czynników wspćłkonstytuujących świadomość literacką jest krytyka Wiąże się to z jej usytuowaniem w instytucjonalnym porządku życia literackiego, z ambiwałentnością roli krytyka — jego stałym oscylowaniem między auto- rem-nadawcą i czytelnikiem-odbiorcą, co pozwala mu zarówno na wyrażenie założeń nadawcy, jak oczekiwań i opinii odbioicy Oiaz własnego stanowiska wobec tamtych ról, elementarnych dla procesu literackiej komunikacji. Nie można też pominąć normatywnej oraz swoiście edukacyjnej roli krytyki. W spełnianych przez nią wielorakich funkcjach ujawnia się jej strategiczny dla świadomości i życia literackiego epoki charakter.Takie rozumienie świadomości literackiej i roli, jaką wocec niej pełni krytyka, pozwala na próbę ukazania miejsca literatury dla dzieci i młodzieży w świadomości literackiej przez poświęconą jej krytykę. Oceny krytycznoliterackie są bowiem, jak pisze Jerzy Kmita, ważnym źródłem historycznym dla rekonstrukcji świadomości literackiej konstytuującej dzieło, gdyż stanowią najbardziej bezpośredni, zwerbalizowany wyraz owej świadomości.
Losowe wpisy:
Gałęzie prawa
Prawo państwowe (konstytucyjne) — obejmuje zespół norm prawnych dotyczących zasad ustroju politycznego i społeczno—gospodarczego państwa. Normy prawa państwowego regulują podstawowe prawa i obowiązki obywatelskie,...
ZMIANY W ODBIORZE
Oczywiście, niekoniecznie trzeba to wiązać ze zmianami w sytuacji odbioru, może być to bowiem błąd instytucji wydawniczych, programów szkolnych lub efektem braku autorskiego rozeznania,...