Owe specyficzne uwarunkowania literatury dziecięcej i zadania stawiane przez nią jej twórcy, a rozwiązywane przez niego czy to intuicyjnie, czy w efekcie intelektualnego rozpoznania, są możliwe do realizacji dzięki temu podstawowemu faktowi, że mimo różnic dziecko jest współuczestnikiem tej wspólnoty kulturowej, do której należą również dorośli. Odwołanie się do tego „wspólnego”, do wspólnego doświadczenia kulturowego, geograficznego, wspólnych doświadczeń dnia codziennego stanowi najważniejszy składnik zabiegów oswajających, stanowi ich podstawę. Wspólnota kulturowa z jednej strony oraz wspólnota odczucia natury świata i człowieka z drugiej decydują o tym, że możliwe jest porozumienie, a także, nie wszystkie treści wprowadzane do literatury dziecięcej wymagają zabiegów oswajających w danej sytuacji kulturowej (słońce świeci, dom stoi, kocham nasz kraj, choinka pachnie na gwiazdkę, w nocy śpimy, boli mnie). Dzięki temu też między innymi możliwe jest istnienie utworów o adresie równocześnie „dorosłym” i dziecięcym.
Losowe wpisy:
RYS OSOBOWOŚCI
Źle czują się w rozwrzeszczanej gromadzie szkolnej, przeszkadzają im koledzy zbyt natrętni i niedelikatni. Wykazują przy tym znamienną dyskrecję w ujawnianiu własnych uczuć. „Teraz...
CZYNNOŚĆ UMYSŁU
Ta ogromna i wciąż narastająca konwencjonalność, a więc sztuczność w porządku i hierarchizo- waniu świata, wynika z umysłowego poznawania rzeczywistości przez dorosłych, którzy poszukują...