Formuły początku i końca mieszczą tekst, który dorośli starają się odebrać w nie uszkodzonym kształcie. Stąd bierze się proceder opisu i analizy oraz kontekstowej interpretacji utworu, rzeczy niedostępnych dla dziecka. Tak przedstawiają się podstawowe różnice dotyczące relacji dorosłego i dziecka ze światem, w tym także światem przedstawionym w dziele literackim.Poznawanie świata dokonywane w większym lub mniejszym zakresie pozwala ustalić granice tożsamości podmiotu poznającego. Niepohamowana ekspansja niewyraźnej jeszcze osobowości dziecka ma podłoże biopsychiczne i wyraża się bardzo ekspre- sywnie. Ta dziecięca silna skłonność do wzruszeń, objawiająca się w żywiołowej radości lub gniewnie, wielkim smutku czy strachu, ogarnia również swoim zasięgiem świat fikcyjny utworu, wnika w jego strukturę, czasem niszczy autonomię dzieła. Dzieje się tak, gdy dziecko nie respektując ram tekstu, oddzielających świat literatury od rzeczywistości zewnętrznej, ingeruje w konstrukcję zdarzeń i wątków prosząc dorosłego pośrednika lektury zmianę zakończenia opowieści, dopowiedzenie dalszych przygód bohatera, opuszczenie w opowiadaniu, ,smutnych miejsc” albo przemodelowanie postaci bohaterów przez eliminację postaci „złych” lub zmianę ich charakterów bez względu na kompozycję całości.
Losowe wpisy:
Rodzaje i hierarchia aktów normatywnych
W Polsce akty prawne można podzielić na dwie grupy:
akty normatywne — mają one charakter ogólny i abstrakcyjny i są źródłami prawa, np. ustawa, czy...
DZIECI – DOROŚLI
Antynomię dzieci—dorośli konstytutywną dla programowych dzieł pedagogicznych w twórczości literackiej zastępuje przeciwstawienie samotne dziecko—rzeczywistość społeczna. W ten sposób problem rozważany przez pedagogikę jako zagadnienie...