Rozumie się przez to analizę krytycznoliterackich wypowiedzi dotyczących literatury dla młodych odbiorców pod kątem ich zasobu i zasięgu oraz ich społecznego funkcjonowania. Na tej podstawie można zrekonstruować regulujące oddziaływanie krytyki na świadomość literacką współkonstytuującą tę dziedzinę literatury.Przy założeniu, iż krytyka jest wyrazem świadomości literackiej, pojawia się podstawowa wątpliwość: o czyją świadomość tu chodzi? O świadomość właściwych adresatów literatury dla dzieci i młodzieży, świadomość autorów czy świadomość krytyków? Na płaszczyźnie literatury „dla dorosłych” to przeciwstawienie ról społecznych uczestników procesu komunikacji literackiej nie rysuje się tak ostro i dzięki przedstawionej koncepcji publiczności literackiej możliwe jest do rozwiązania. Naturalna zwłaszcza jest przemienność roli krytyka i odbiorcy. Komplikuje się ona jednak w wypadku odbiorców młodych i najmłodszych, gdyż niemożliwe jest — z uwagi na odrębności psychiczne — pełne utożsamienie dorosłego krytyka z dziecięcym adresatem.
Losowe wpisy:
ZBLIŻONE KATEGORIE
Zbliżyliśmy się poprzez kategorię oswojenia do coraz częściej badanego zderzenia w literaturze dziecięcej dwu opcji, dwu światów: „dorosłego” i dziecięcego, zderzenia koniecznego dla zaistnienia...
Zanim nastąpi spotkanie w sądzie
Należy zacząć od dzielnicowego, który powinien przeprowadzić z nimi stosowną rozmowę. Jeśli to nie pomoże, trzeba wezwać patrol, kiedy sąsiedzi „będą w akcji”. Można...